Ugrás a tartalomra

NTP-SZKOLL-21-0024 keretében megvalósított "Egyén – közösség – eredményesség" című pályázati program szakmai beszámolója

      NTT    

 

           Összefoglaló

A program célja a tagok szakmai eredményességének támogatása volt két módon. Egyrészt egy - a belső motiváció fenntartását támogató - szakszeminárium révén, másrészt egy olyan szakkurzus által, amely az egyén közösségi környezetének (elsősorban az eredeti és leendő család érzelmi, szellemi értékeinek) szerepével foglalkozott az egyén (s konkrétan a tagok) szakmai eredményességében. A program illeszkedett az értelmiségi pályára készülő fiatalokkal szemben elvárt társadalmi elvárásokhoz, mellette segítette őket abban, hogy a jövőjüket meghatározó két területen (a munka és a család területén) egyaránt eredményesek lehessenek. Mindemellett a szakkollégium közös kutatásához (játékfejlesztés) egy további szakszeminárium és a kutatói klub működése is hozzájárult.

A pályázati támogatás segítségével megvalósult szakmai tevékenységek

A szakkollégiumon belül minden tagnak van önálló kutatása, többen a kollégium közös kutatásában vesznek részt. Ez utóbbi keretében egy a problémamegoldó és a döntéshozói képességet fejlesztő kooperatív társasjáték fejlesztésén dolgoztunk Nagy Balázs társasjátékfejlesztő segítségével, aki gyakorlati alapú szakkurzus keretében 15 órában dolgozott együtt a szakkollégistákkal. A játék Orfű és környéke 17-20. századi helytörténetére épül és a problémamegoldó, a döntéshozói továbbá a kommunikációs készségeket fejleszti. A 21. századi társasjátékokkal versenyképes: egyrészt kellően komplex, az egyén hétköznapjainak, a történelmi szituációnak (pl. háború) továbbá a természet adta kihívásoknak – járvány, tartós hideg – a hiteles megjelenítése révén komoly feszültséget teremt. Másrészt kooperatív jellege nyomán a játékosok érdekeinek egyeztetését az első pillanattól megkívánja, annak eredményeit folyamatosan igazolja, ezáltal felkészíti a játékosokat a hatékony (társadalmi) együttműködésre. A közös kutatáshoz kapcsolódott a Múltunk a jelenben kutatócsoport tevékenysége is, melynek keretében a tagok Rab Virág vezetésével a játék történeti hitelességének megvalósulásáért voltak felelősek. A társadalmi felelősségvállalás jegyében tanár szakos hallgatóink az általános- és középiskolás diákok pénzügyi kultúrájának emeléséhez azzal járultak hozzá azzal, hogy interaktív előadásokat tartottak nekik. Fontos szakmai partnerünk a kutatási eredmények gyakorlati alkalmazását hangsúlyozó nemzetközi szervezet (Global Awareness Society International), amely 2022 májusában Salamancában rendezett konferenciát. Ezen négy tagunk tartott tudományos előadást (Czina Sára, Pókay Marietta, Rab Virág, Varga Tímea). Ketten díjat is nyertek (Czina Sára és Varga Tímea) Mivel a szakkollégium tagjai a 19-25 éves korosztályhoz tartoznak, ezért a szakmai kérdések mellett foglalkoztatják őket a karrierépítés gyakorlati kérdései (szakmai kapcsolatok, hálózatok bővítése és fenntartása, pályázatok írása stb.) és azoknak a közösségeknek (szakmai szervezetek és család) a szerepe, melyeknek fontos szerep jut a sikereikben. 2021/2022-ben a tagság korösszetételére és érdeklődésére is tekintettel a belső motivációra és a család szerepére fókuszáltunk. Szakkurzus keretében (Légy motivált!) szeptember 2-án és 19-én (Matúz Budai Tímea, Bálint Ágnes, Ollmann Tamás, Péczely László és Bartakovics Bettina vezetésével) – jártuk körbe a belső motiváció kérdését. A szakszemináriumot egy csapatépítő tréninggel kezdtünk (témája a motiváció volt), majd előadást hallhattunk a belső motivációval kapcsolatos pszichológiai elméletekről. Ezt követte az Élettani Intézet kutatásain keresztül a motiváció és tanulás kapcsolatának ideg-élettani összefüggéseit bemutató elméleti és gyakorlati műhelyfoglalkozás, majd a karriert a középpontba állító tréninggel zártunk szeptember 19-én. A harmadik szakkurzus keretében 2022 novemberben 15 órában 3 órás blokkokra osztva volt szó a családnak az ember életében, azon belül is a szakmai tevékenységében és karrierjében betöltött szerepéről. A kurzust Dr. Tiringer Aranka szakpszichológus vezette. Minden alkalmat elméleti bevezetővel indítottunk, melyet a résztvevők igényeihez igazított kérdések közös megbeszélése követett. 2022 decemberében a pályázat keretében új tudományos periodikát indítottunk Grastyán-füzetek címmel, melyben magyar és idegen nyelvű tanulmányok olvashatok a kollégium tagjaitól.

Szakkurzusok

A pályázat keretében három kurzust tartottunk, melyek közül az egyik a szakkollégium közös kutatásához kapcsolódott (Nagy Balázs Játékszabály, képi világ című szemináriuma). Ez a kurzus 2022 tavasszal került megtartásra, amikor már személyes óratartásra is lehetőség nyílt. A kurzus eredménye a szabálykönyv első verziójának elkészülése és egy sematikus a játék protototipusához tartozó tábla (méret, azon belül az ábrázolandó települések (+ikonok) helye). A kurzus tagjai a kutatás egy újabb fázisához csatlakozva számos tapasztalattal gazdagodtak, e mellett saját ötleteik megvalósulása révén komoly sikerélményt kaptak, a szakkollégiumhoz való tartozásuk is erősödött. A második kurzust a félévkezdéshez igazítottuk 2022. szeptember 2-án és 19-én került rá sor. A félév indulása előtti pénteken egy egész napos szakmai programon vehettek részt a tagok. A téma a belső motiváció volt, amelyet elméletei (előadások) és gyakorlati (tréning), továbbá kombinált, interaktív előadás keretében jártak körbe a tagok. Dr. Matúz Budai Tímea tréningjével indult a program, majd Dr. Bálint Ágnes pszichológus előadásai következtek a Rókus utca 2-ben (207-es terem). Ezt követte Dr. Péczely László és Dr. Ollmann Tamás élettanászok interaktív előadása. Szeptember 19-én Bartakovics Bettina a PTE Karrierirodájának munkatársa tartott tréninget, melynek keretében a szakkollégistáknak a tanultak alkalmazására is lehetőségük nyílt. A félévkezdést megkönnyítő program az új tagokat is sikeresen bekapcsolta a munkába. A tanultakon túl, a közösség fejlesztése, egymás jobb megismerése is fontos eredmény volt. Továbbá a kurzus a tagoknak azt a belső igényét elégítetette ki, hogy folyamatos, rendszeres teljesítményre legyenek képesek. A harmadik szakkurzus Dr. Tiringer Aranka szakpszichológus vezetésével 2022 novemberében 3 alkalommal egyenként 5 órában került megtartásra a Rókus utca 207-es teremben. Minden alkalom 2 órás elméleti bevezetővel indult, melyet 3 óra megbeszélés követett. A téma a család szerepe volt az egyéni teljesítményekben. A kurzus rávilágított arra, hogy a tagoknak milyen nagy igénye van arra, hogy pszichológussal beszélhessenek azokról a szakmai kihívásokról, melyekben kizárólag a családra vagy néha arra se támaszkodhatnak. Összességében sokszínű, a szakmai és a természetes belső igényeket is támogató kurzusokat tudtunk biztosítani a tagoknak.

Társadalmi felelősségvállalás, a tagságon kívüli célcsoportokkal való kapcsolat

A PTE Grastyán Endre Szakkollégium különlegessége, hogy programjait (szakkurzusai kivételével) megnyitja mások előtt is. Ezzel egyrészt növeljük a láthatóságunkat, másrészt igyekszünk példát is mutatni másoknak a társadalmi felelősségvállalás terén. A kollégium közös kutatása (játékfejlesztés) önmagában is ezt a célt szolgálja, hiszen a kutatási eredmények nem pusztán a kutatásban résztvevőket gazdagítják, hanem a társadalom számára is hasznosíthatóvá válnak. A játékot ezért amikor csak lehet bemutatjuk a nagyközönségnek. Pl. a kutatók éjszakáján vagy általános és középiskolákban. A problémamegoldó, döntéshozói és együttműködési képességet fejlesztő játék az iskolásokat egyénileg és közösségi szinten is gazdagabbá teszi. A játék bemutatására az őszi szemeszterben 4 alkalommal is sor került. E mellett a tanár szakos tagok a Pénz7 alkalmával (2022. március 10.) a Belvárosi Iskola projektnapjába kapcsolódtak be és egy pénztörténeti előadást tartottak az összes 7. és 8. osztály részére, e mellett projektfoglalkozást az 5. és 6. osztályosoknak. A Nyugdíjas Szabadegyetem tagjait a Kutatók éjszakáján fogadtuk és meghívtuk őket a tagok szokásos házi konferenciájára. Erre 2022. november 14-én került sor. Ezen a napon a játékot is kipróbálhatták. Mindemellett tagjaink egyénileg is végeznek önkéntes munkát, elsősorban tanulási nehézséggel küzdőket támogatnak online órákkal.

Kiadvány

A pályázat keretében Grastyán füzetek c. online és nyomtatott időszaki kiadványt hoztunk létre magyar és idegen nyelvű tanulmányokkal. Az első kiadvány 8 tanulmányt tartalmaz 144 odalon. A kiadvány adatait rögzítette az Országos Széchényi Könyvtárban működő Elektronikus Periodika Archívum és Adatbázis (EPA) a nyilvántartásában. https://epa.oszk.hu/04600/04641. A kiadvány a jövőben folyamatos publikálási lehetőséget nyújt a tagoknak.

Összegzés

A pályázat keretében megvalósult tevékenységek egy nagyobb koncepció részét képezték, melyben a hosszú távú elképzelések, a kollégium küldetéséhez (kutatás-közösség-társadalmi felelősségvállalás) kapcsolódó célok éppúgy helyet kaptak, mint ahogy a tagság aktuális igényei is. Az utóbbihoz kapcsolódott a szakkurzusok közül kettő, a család és a motiváció tematikája. Az egyénnek a közösségben való léte és a közös eredmények megtapasztalásának lehetőségét biztosította a harmadik kurzus, a játékfejlesztés. A tagok csak a kurzusok révén mind szakmai vonalon, mind a magánélet (otthoni- és karrierkörnyezet) területén kaptak a munkájukhoz támogatást. Tréningekre is sor került, ahol szakemberekkel, pszichológusokkal is együtt dolgozhattak. A tutori rendszerben kortárscsoporttól kaphattak támogatást (illetve ők maguk nyújtottak segíthették a fiatalabb korosztályt), a kiadványban való publikálás során pedig már befutott szakemberek lektorálták, segítették a munkájukat. A konferenciaszereplések, kiváltkép a nemzetköziek komoly sikerélményt hoztak. Az elismerések, díjak kiváltképp. A programszervezések, a honlaptervezés az érdekek folyamatos egyeztetését kívánták meg, amellyel jó gyakorlatra tettek szert. A döntéshozatalban a problémamegoldásban is fejlődhettek a tagok a programok megvalósítása, lebonyolítása során. Mindenki megtalálhatta a neki testhezálló tevékenységet.